Julekalender 14. desember.

Ønsker mer fokus på epilepsi i skolen

Marius Formoe har tidligere jobbet som lærer og er nå lærerstudent. Han var selv rammet av epilepsi da han gikk på skolen, og takket være godt opplyste lærere og medelever opplevde han skoleårene som gode. 

Den offentlige skolen i Norge tar i dag imot omlag 98 prosent landets barn og unge, det vil si at skolen har i dag et enormt bredt ansvarsområde. Her må skolen legge til rette for alle elevens behov og utfordringer. Man anslår at omlag 0,7 prosent av befolkningen har diagnosen epilepsi.

Det er faktisk den vanligste nevrologiske diagnosen, men likevel ser man at mange skoler ikke er klar over epilepsien omfang. Tar man for seg en skole med 500 elever, kan man ikke utelukke at det er 3-4 elever med epilepsi.

Diagnosen kan vise seg på veldig mange måter, noe som kan gjøre det vanskelig for en lærer å kartlegge epilepsi. Dessverre gjør dette at mange barn og unge med epilepsi ikke får tilfredsstillende oppfølgning i skolen.

Marius Formoe skal etter nyttår i gang med en bacheloroppgave, hvor han ønsker å kartlegge hvordan pårørende og rammede opplever skolens oppfølging rundt epilepsi.

Det er en oppgave han møter med stor ydmykhet og respekt, og håper man ved funn, egne erfaring og faglig stoff kan gi skoler veiledning i deres arbeid med ulike elevgrupper.